Vad händer egenligen?

Skolskjutning på en yrkesskola i Finland, det ska vara 9 döda och gärningsmannen uppges vara skottskadad. Frågan är varför det händer såna här saker? Vad är det som gör att en elev kan gå in och skjuta sina klasskamrater? Eller det vet man ju inte om de är kamrater, eller om att det åter igen är en elev som känner sig mobbad eller utfryst, och tar sin hämnd genom att utföra ett vansinnesdåd?Vad är det som händer i världen egentligen, hur har det kunnat gå så långt att unga människor inte verkar bry sig i om man dödar en, två eller tre andra? Att det saknas spärrar är ju uppenbart.

Många gånger har man ju också läst att dessa personer blivit fixerade vid vapen och kriminalitet, att dom vill bli något. Ofta har det handlat om att de känt sig förbisedda och utfrysta av andra elever, och att de tror att de genom ett vansinnesdåd liknande detta, ska bli någon, deras namn ska för evigt finnas inristat i historien, och att de genom det ska bli någon.

Jag vet inte hur man ska kunna förhindra sånt här heller? Ska man behöva ha metalldetektorer på skolorna, som dom faktiskt har på vissa skolor i USA? Beror det på att psykvården är för dålig? Beror det på att man inte förstår allvaret i vad tex mobbing kan göra med människor?
Jag vet inte, men det är bedrövligt och fruktansvärt ….

8 kommentarer

  1. Ja-a. Det är hemskt!! Bor i Finland o de känns så SAD!!

  2. Sarah: Ja jag kan tänka mig att det är än värre när det är så nära inpå!

  3. Polisen hade ju ett förhör med killen dagen innan angående filmerna han lagt ut på youtube. De såg ingen anledning att ta ifrån honom sin vapenlicens så han kunde dagen efter gå ner till skolan och sjuta ner alla han såg. Läskigt är det. Det verkar inte ha varit ett mobboffer då man läser om honom på aftonbladet utan verkar bara vara en svårt sjuk kille som jag inte kan fatta att de inte kunde stoppa i tid. Jag hoppas att dödssiffran stannar på 9 resten av de skottskadade klarar sig!

  4. Anonym: Ja det är väl det som är det mest störande, att många av dessa dårar har på ett eller annat vis uppvisat symptom på att saker inte står rätt till, men ingen verkar fatta allvaret

  5. Jag är även finne och bor bara ett par tiotal kilometer från kauhajoki. Det känns som om jag ännu befinner mig i chocktillstånd,och det faktum att detta händer för andra gången på en kort tid känns bara overkligt. Dock,tycker jag att det är en bra sak att finska polisen verkligen hade tagit hans hot på allvar och tagit in Matti på förhör. Men jag önskar kommentera vad Anonym sade. Även om polisen hade valt att vapenlicensen ifrån honom,så hade han nog ändå gått och gjort det han har gjort. Det är ett faktum som jag tyvärr inte tror att man längre kunde undvika i det här skedet. Deprimerande…men sant.

  6. Anonym: Jag tror att polisen kanske inte har kunskapen att bedöma huruvida människor kan bli farliga eller inte vid ett vanligt samtal. Det beror väl kanske på vilken erfarenhet man har. Jag tyckte i och för sig att det syndes på honom på filmen att något inte stog rätt till.

    Ja det blir så nära för er som bor där, det blir kanske verkligare helt enkelt

  7. Folk som kan utifrån anses vara dårar kanske har fel på omdömet, men alla vill ju vara accepterade.

    Ponera att någon våldtog ditt barn, dödade din man och tog allt som var värt något ifrån dig. Vad skulle du kunna göra för att få tillbaka ditt liv? I arabvärlden begår man självmordsattacker och i väst mördar man skolungdomar etc. Livet har redan förlorat sitt värde för den där pojken och därför så är det så att han vill dö efter att ha skapat så stor förödelse som möjligt som en hämnd för det livet han aldrig fick. Att aldrig få känna sig accepterad etc. Självklart ska sådana som han plockas upp tidigt och få hjälp att hitta mening och sammanhang i samhället så att man tar hand om pojken. Sluta se honom som ett omöjligt problem. Det handlar om brist på social intelligens i omgivningen. Ta hand om era nära och kära. Men glöm inte de som är ensamma och inte har nån!

  8. Anonym:Ja men i det samhälle vi har i dag så ska man passa in i en mall, annars hamnar man utanför. Det anklagar jag media för, för det är dom som skriver hur man ska se ut,vilka kläder man ska ha, hur man ska bete sig överhuvudtaget. Sen recenserar de tävlingar som hållits i vilken som har fulast hy, är sämst klädd osv.
    Tänk vad bra om folk bara kunde få ha sin egna stil och ändå bli accepterade


Beklagar, kommentarsfunktionen är inaktiverad för närvarande.

Comments RSS

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.