Frisk idiot

Anna Odell, elev på konstfack drog ju igång ettkonstprojekt” som bland annat innebar att hon skulle spela psykiskt sjuk och se till att hon blev omhändertagen av polis och inskickad till akutpsyk. Hon spelade så pass övertygande att hon bojades av polisen eftersom hon var våldsam. Väl inne på akutpsyk så var hon fortsatt agressiv och våldsam mot personalen, spottade och försökte bitas, så att man till slut bestämde att hon måste läggas i bälte och injeceras med lugnande medel.

Nu är Anna polisanmäld av 7 personer som arbetar på psykakuten, och hon har ju onekligen begått ett antal brott, bland annat genom att falsklarma, misshandla och hota människor. Sen att hon med sitt beteende på PA skrämde andra redan sköra patienter är ju än vidrigare. Landstingsrådet anser att konstfack ska betala vad ”vården” av henne kostade, och det är helt rätt, staten kan kräva vad ett falsklarm kostar också. Jag blir faktiskt förbannad, jag har själv i jobbet suttit med brukare på akutpsyk då de varit självmordsbenägna men dom har inte ens fått stanna över natten, för det finns inte platser. Att fixa något bisarrt projekt på andra människors bekostnad och stjäla resurser från både polis och psykiatrin som redan är hårt ansträngda grupper är  så dumt så jag finner inte ord!

En del i hennes projekt var i alla fall att visa på vilken sluten värld psykvården är. Och vad kan hon möjligen ha hunnit uppleva av den slutna världen när hon ligger nerdrogad, det måste finnas betydligt bättre sätt att studera det på, för i sak har hon rätt, men hon fick inte fram något av värde med sitt idiotiska utspel. Nej jag hoppas verkligen Anna får både betala ekonomiskt och straffas för detta, då kanske hon kan göra ett konstprojekt om kriminalitet och idioti sen. Dumma människa……

Andra bloggare som skrivit om detta Psykbryt, Anders B Westin , I huvudet på Håkan Fleischer

28 kommentarer

  1. Du kallar Odell för ”Dumma människa”. Chefen för mottagningen har i ett föraktfullt uttalande kallat henne “järndöd”.

    Kanske säger det en del om hans människosyn. Och kanske säger ditt uttalande en del om bristande förmåga att sätta sig in andra människors handlingsmotiv. Istället för att fördömma Odells tilltag, kanske det är värt att ställa sig frågan: “Varför utsatte hon sig för att på ett våldsamt sätt bli omhändertagen, fastspänd och tvångmedicinerad”. Där har du en början.

    Jag tror inte att det handlar om en vilja att jävlas med personalen. Jag tror inte heller att det handlar om en önskan att “bli känd”. I så fall hade du sett henne överallt i varje tvprogram och i varje tidning, med långa ordrika utlägg. Istället kanske hon gör detta i sympati med de psyksjuka och på det sätt de behandlas av samhället. Vad tror du?

  2. Joakim: På vilket sätt skulle detta handlande visa sympati med de verkligt sjuka? Mår dom bättre av att hon tror sig ha kunnat vara i deras situation? Hon kan spela hur mycket teater som helst, men hon kommer aldrig att kunna leva sig i i en sjuk människas upplevelse i alla fall. Och det är inte speciellt sympatiskt mot de sjuka att ta alla resurser under hennes vistelse. Det var inte heller speciellt sympatiskt mot de sjuka att skrämma upp dom. Nej jag kan verkligen inte se vad hon gjort för gott för vare sig psykiatrin eller de verkligt sjuka med detta handlande, men jag är intresserad av att höra hur du ser på det, och om du tror att detta på något sätt hjälpt sjuka människor?

  3. Nej men Joakim är du här också och försvarar henne. För visst är det du som Joakim trollar i kommentarer från Konstfacks ip-nummer. Som för övrigt börjar på 130.242.

  4. Tycker sällan att det är kul när folk blir dömda, men det blir hon med all säkerhet.
    Hmm, om hon skulle söka anställning i mitt företag där jag är VD, och hon skulle visa upp ett belastningsregister som innehöll: ”Falsklarm, misshandel, försök till misshandel, ofredande, våld mot tjänsteman, våldsamt motstånd och oredligt förfarande.”
    ….sååå, skulle jag nog ta mig en funderare…Jag har anställt folk med mindre föreseelser som ”åverkan” eller något fall av skadegörelse (jag tror det var en backspegel som kostade lver 1000 kr och då blev det skadegörelse), MEN om hon skulle komma till mig med dessa sju punkter, så vete katten (INTE) om jag skulle våga anställa. Komiskt. Eller egentligen inte. För det är ju allvar.

  5. Joakim, så oerhört infantilt. Jag skulle vilja mena att om man vill reformera psykvården- om man hyser sympati för både sjuka och vårdpersonal- då ser man till att göra något som gagnar vården och patienterna. Detta slås upp, folk är förbannade, det blir en nyhet. Om ett par månader är allt glömt. Ingenting kommer ha hänt- förutom att fröken Odells konstnärliga resultat kan visas upp på Konstfack och där ”väcka tankar” och få lite konstnärlig respons.

    Jag hoppas akutpsyk saltar fakturan ordentligt.

  6. Det fantastiska är ju dessutom att hon får stöd av konstfack!
    Slutar väl med att hon får med berömt godkänt på sitt examensarbete och ett saftigt stipendium för ”bästa arbete” , så att hon kan betala av böterna och skadestånden som hon om möjligt dragit på sig.

  7. Nikodemus: Nej bara den biten visar att människan inte tänker längre än näsan räcker, men hon kanske kan göra ett konstprojekt på arbetslöshet också….Hela grejen visar att hon tycks ha försökt att tänka till nåt bra, men misslyckats katastrofalt, åtminstone i mina ögon

  8. Bryt: det är precis det jag tänker också, på vilket sätt anser hon att hon upplyst allmänheten om den slutna världen inom psykiatrin?

    Mange: Jag har aldrig riktigt fattat mig på konst i alla former, men det finns konstnärer som jag gillar, såna som gör häftiga,snygga grejer, men alla dessa konstutövare som gör dom mest vrickade saker har jag aldrig begripit mig på! Men det kanske är konst i hög klass?

  9. Jag tycker med det här visar på vilken sluten värld konstvärlden är, där idioti som denna kan diskuteras, accepteras och slutligen genomföras.
    Vem som helst som tittat på nyheterna någorlunda ofta det senaste året vet att sjukvården redan är överfylld med stress och press. Den behöver absolut inte extra fjanterier som detta tilltag att ta hand om, inte för att tala om det sjuka slöseriet på resurser som kunde ha gått på verkligt sjuka människor.

  10. Jag tycker det här är det galnaste jag läst på länge!!! jag har jobbat på psyk och det är ett tungt och påfrestande, men också väldigt viktigt jobb. När någon fejkar att vara sjuk tar hon/han tid från övriga patienter! Det är helt oacceptabelt! Att spotta folk i ansiktet och slåss och ha sig och sen kalla det konst? Nä usch. Konst har jag inget emot, det får gärna kosta. Men misshandel och att stjäla tid från verkligt sjuka människor ser jag inget vackert i. Skäms!!!

  11. Tänk tex om man skulle fejka en fysisk åkomma och ta tid på ”vanliga” akuten – skulle det vara okej?

  12. Göran: Som ung så brukade jag var på en konstskola på diverse partyn, och det var minst sagt speciella människor som gick där. Vissa väldigt snälla och roliga, men väldigt många ville vara lite förmer, lite speciella liksom så visst är det en sluten egen värld det där med.

    Lindy: Ja jag håller med dig, det är så fult så det finns inte ord

  13. Jag fattar inte varför Anna ställde till med detta spektakel för att se psykvården innifrån. Hon hade väl bara behövt fråga några av sina konstkolleger. Finns nog en hel del konstnärer som haft kontakt med psykvården

  14. Nisse: Ja annars tror jag säkert att hon kunnat få göra ett studiebesök också

  15. Skrämande att spela på att vara psyksjuk!? Någon annan hade säkert behövt den hjälp hon fick. Dålig stil!! Chris

  16. Om nånnu tycker det är helt ok att taupp nån annans tid som hadde kunnat lagts på nån som verkligen hade behövt hjälp skulle du då tycka det är ok om jag skulle sitta och uppehålla nödnret då oxå ?
    (8ara en allmän fråga)

  17. Den här damen Anna Odell.. alltså.. hon har nog inte spelat. Jag menar, man måste ju vara rätt så psykiskt störd för att genomföra en så helsjuk grej. Hon trampar på alla pykiskt sjuka människor genom sin ”konst”. Hon hånar och bespottar samhällets mest sköra individer. Hon borde ha hållits kvar med stöd av lagen om psykisk tvångsvård..

  18. Men det här är ju bara lögner. Vården behandlar aldrig en människa på det här sättet. Ni måste förstå att hon inbillar sig. Eller hur var det nu.

    Det är iaf roligt att se hur de med alla medel försöker försvara sig genom att vara på nätet och försöka vrida det till att hon är en idiot. Läkare kan tydligen upphöra med att vara lata när de riskerar att bli granskade.

    Jag tycker att det här är omåttligt roligt. Hon har provocerat läkarna själva att erkänna att de systematiskt gör fel. Hon har inte behövt säga ett ord, de har erkänt allting i vredesmod över att blivit lurade.

    Anledningen till att hon måste göra ett besök är uppenbart. De som har blivit tvångsintagna för riktiga problem blir ju bara idiotförklarade när de klagar på sättet som nämns i första stycket.

  19. Är man verkligen psykiskt frisk – om man får en sådan här sjuk idé i huvudet och sedan g o m genomför den?

    I mina ögon så är det en hel del som saknas – bla empati, förståelse för orsak – verkan, och rättskänsla….

  20. Så till dig som tycker hon gjorde rätt tycker du då det är helt ok om jag sitter och ringer nödnummret och uppehåller dem oxå då så att ingen kan ringa efter polis brandkår eller ambulans så

  21. @mamman
    Ja fråga jan josefsson och hans pack. De har ju gjort liknande saker rätt många gånger! Men de har sett till att sända sanningen i TV så att de som exponerats inte kan komma med en massa löjliga personangrepp och anklagelser. Angående svamlet om att hon skulle bitas och sparkas… Det påstår ju den här typen av folk hela tiden så det har noll trovärdighet… De som går på sånt snack måste vara riktigt dum i huvet.

    Det jag inte fattar är alla som ställer upp och försvarar läkarnas rätt att konsekvent felbehandla utan att bli ifrågasatta. Tänk om det är ni själva som blir inlåsta på ett sådant skitställe någon gång.

  22. Argus: Ja inte tycker jag det är ett normalt beteende i llafall……..

    Falde: du måste ha varit med därinne om du vet att dom ljög om att hon bitit och sparkat va? För en frisk människa kanske det är ett skitställe, men för en sjuk så r det ett ställe där dom har möjlighet att kunna få hjälp så dom inte skadar sig själva eller andra. Du tycks inte vara så insatt i hur det fungerar, eller ha så stor erfarenhet av sjuka människor

    mamman: Ja hon kan varken besitta förmågan att tänka eller ha någon större portion av empati för de verkligt sjuka i alla fall.

  23. timinell förvärvsverksamhet blir alltmer accepterat, framför allt hos ungdomen.

    http://www.newsmill.se/artikel/2008/09/02/om-de-okande-klyftorna-i-det-svenska-samhallet#comment-18243

    Metro rapporterar att ett tusental ungdomar livnär sig på rån. Just det, och det är framför allt den normlösa ungdomen som kastar legalitetens illusion överbord och applicerar den nyliberala livsfilosofin fullt ut, vilket belyser samhällets andliga dimension och den allmänna värdekrisen. Det meningslösa våldet mellan ungdomar tycks snarast minska, varför vi ser hur antisocialiteten alltmer antar förvärvsverksamhetens ändamålsenliga prägel precis som jag framhållit. Allt hänger samman!

    http://www.newsmill.se/artikel/2008/10/16/betraktelse-over-friheten

    Kriminell förvärvsverksamhet blir alltmer accepterat, framför allt hos ungdomen.
    Sjukvårds- och försäkringskrisen låter oss förstå, att statsmakten gradvis avskaffar sitt eget välfärdsansvar under ideologiskt kamouflage av verbala rökridåer. Det är lögn och bedrägeri, varmed den hastigt ökande amoralitet ungdomsbrottsligheten exemplifierar i hög grad alstras uppifrån och ner längs en politisk maktvertikal. Min artikel förklarar hela megatrenden i termer av ett klassbestämt ekonomiskt intresse.

    Filosofisk huvufpoäng. Nyliberalism: frihet utan moral. Liberalismens grundfel är ateismen, vilket jämställer med den andra materialistiska samhällsfilosofin, kommunismen. Ett mynt, två sidor. För 20 år sedan föll kommunismen samman. nu är det ”den fria världens” tur.

  24. ”Kriminell” skulle inledningsordet vara.

  25. Jag undrar hur det skulle ställa sig ifall Anna Odell blev så här sjuk på riktigt efter denna händelse. Skulle hon bli trodd och få en adekvat vård för dessa symtom/sjukdom?, knappast troligt efter detta och jag personligen anser att hon har förbrukat sina rättigheter att få denna hjälp, jag har själv en dotter som lider svårt av psykotisk depression (den allvarligaste formen av depression man kan drabbas utav), som oftast bara kan hävas med upprepade elchocksbehandlingar. Därför mår jag mycket dåligt själv av att Anna Odell kan bära sig åt på detta bisarra vis och ta viktiga resurser av vården i anspråk och dessutom utsätta och oroa redan mycket sjuka patienter helt i onödan, för att säga att detta sker i konstens namn!!!!!!!!????????

  26. Göran: Ja som anhörig till en person som är så svårt sjuk som din dotter så måste man känna sig ännu mer förbannad kan jag tänka mig. Men jag tror inte att de som försvarar henne kan se det från det hållet, utan bara att hon med det slutgiltiga projektet ska sprida något slags budskap som förmodligen inte kommer att göra varken från eller till vad gäller sjuka och sjukvården

  27. [...] hon kanske är snäll? Jag vet att jag varit fly förbannad på Anna Odell och hennes tilltag, men jag kan inte låta bli att tycka lite synd om henne också på något konstigt vis. Det är ju [...]

  28. ”Falde: du måste ha varit med därinne om du vet att dom ljög om att hon bitit och sparkat va? För en frisk människa kanske det är ett skitställe, men för en sjuk så r det ett ställe där dom har möjlighet att kunna få hjälp så dom inte skadar sig själva eller andra. Du tycks inte vara så insatt i hur det fungerar, eller ha så stor erfarenhet av sjuka människor”

    Det är väldigt spritt att myndighetspersoner gör på det sättet. Jag har stor erfarenhet av sjuka människor. Jag är utbildad inom ämnet. Jag är även utbildad inom social-psykologi och vet hur vedervärdigt människor på den här typen av institutioner AUTOMATISKT beter sig så länge man inte har en välfungerande kontrollapparat. Det är människor som jobbar där, och forskning har visat att människor beter sig på detta vedervärdiga sätt så fort kontrollstrutkurer och /eller insyn saknas. Några sådana mekanismer finns inte i den svenska vården.

    Det har inte att göra med att de på något sätt är sämre människor. I stort sett alla människor beter sig illa när de hamnar i dessa situationer. Se till exempel det ökända Stanford Prison Experiment. Detta experiment har återupprepats ett antal gånger, även inom vård-institutioner – och det ger alltid samma resultat. Se även Milgrams experiment som även det är ett bra exempel på vad människor är kapabla till.

    En annan sak som är viktig är att när man deltar i att förtrycka andra människor så är man i regel inte medveten om detta själv. Det gäller även i extrema fall som de tyska koncentrationslägren som fanns under andra världskriget.


Beklagar, kommentarsfunktionen är inaktiverad för närvarande.

Comments RSS

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.